• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218617 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - 15:45
اعصاب، روان و مشکلات روحی مسبب بسیاری از بیماری‌ها است
دکتر شادی بشارتی متخصص داخلی:

اعصاب، روان و مشکلات روحی مسبب بسیاری از بیماری‌ها است

دکتر شادی بشارتی متخصص داخلی علیرغم اینکه معتقد است بیماری‌های روماتولوژیکی در خانم‌ها شایع‌تر است اما تاکید دارد که که علل اعصاب، روان و مشکلات روحی مسبب بسیاری از بیماری‌ها است. در ادامه متن کامل گفتگوی «زندگی آنلاین» با ایشان را می‌خوانید:

 با توجه به بیماران خانم مراجعه کننده به مراکز بهداشتی، مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، بیشترین بیماری‌هایی که بانوان از آن‌ها رنج می‌برند چیست؟

در تجربه طبابت بنده بیشتر بیماران با شکایت‌های مختلف نظیر یبوست مزمن، دردهای لگنی، سردردهای مقاوم به درمان با مسکن، اختلالات جنسی، دردهای عضلانی منتشر، علائم سندروم قبل از قاعدگی، سندروم خستگی مزمن داشتند که در مراجعات مکرر به پزشکان مختلف، انواع آزمایشات، سونوگرافی و تصویربرداری‌های مختلف برای آن‌ها انجام شده و تحت درمان با انواع مسکن‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و سایر داروها قرار گرفته‌اند. بیماری‌های اتوایمیون همانند انواع بیماری‌های روماتولوژیکی در خانم‌ها شایع‌تر است.

 

  آیا می‌توانید عامل مشترکی در ایجاد این بیماری‌ها در جامعه بانوان ذکر کنید؟

بله، هرچند برای تشخیص هرکدام از بیماری‌ها باید علل مختلف جسمی ابتدا بررسی و رد شود اما نکته جالب توجه  در تمامی این موارد این است که علل اعصاب، روان و مشکلات روحی مسبب بسیاری از بیماری‌ها است.

 

با چه فرایندی مشکلات اعصاب و روان تظاهرات جسمی می‌دهند؟

جسم و ذهن به گونه نزدیکی از طریق سیستم‌های ایمنی، غدد درون ریز و اعصاب مرکزی به یکدیگر ارتباط دارند و در واقع جسم تجلی بیرونی ذهن است، عوامل فیزیولوژیکی، هیجانی و عاطفی به طور مستقیم روی سلامت جسم ما تاثیر می‌گذارد زیرا هیجانات و افکار ما همواره با بازتاب‌های بیوشیمیایی در بدن ما همراه هستند، پیوستار جسم و ذهن زمانی به طور کامل فهمیده می‌شوند که ما وجودمان را به عنوان یک نظام انرژی پیوسته در حال تغییر بشناسیم.

 

منظور شما تاثیر حالات روحی روانی فرد بیمار در تظاهرات جسمی بیمار است؟

نه تنها انرژی و حالات روحی و روانی خود فرد در ایجاد بیماری نقش دارد بلکه عوامل محیطی و ارتباط فرد با اطرافیان و نزدیکان نیز در ایجاد علائم جسمی  فرد موثر است، در مطالعات علمی انجام شده توسط دکتر «لئونارد ساگان» متخصص بیماری‌های واگیردار بر این واقعیت صحه می‌گذارد و نشان می‌دهد که طبقه اجتماعی، تحصیل، مهارت‌های گوناگون، انسجام خانواده و جامعه عوامل بسیار مهمی در طولانی یا کوتاه کردن عمر به شمار می‌روند بررسی انجام شده روی همه عواملی که بر سلامت تاثیر می‌گذارند نشان می‌دهد تعیین‌کننده‌های اصلی سلامت مصونیت، رژیم غذایی و میزان آب نوشیده شده در روز یا آنتی‌بیوتیک‌ها نیستند، صرف نظر از سابقه یا وضعیت سلامت ما در گذشته، امید، عزت نفس و تحصیل مهم‌ترین عوامل در ایجاد تندرستی روزانه ما است.

 

 

 

 

 

 

 

 

صفحه اینستاگرام دکتر شادی بشارتی    

 

آیا شناخت عامل ریشه‌ایی در ایجاد بیماری‌ها در زنان در درمان بیماری‌ها کمک کننده است؟

بله، به طرز عجیبی بعد از درمان عامل اضطراب، افسردگی یا وسواس  بیمار با تظاهرات جسمی، بسیاری از مشکلات بیمار حل می‌شد، اما مشکل اصلی این است که حل بسیاری از مشکلات زنان نیاز به فرهنگ سازی، تربیت و روابط عاطفی درست در خانواده‌هاست که هدفی طولانی مدت است.

 

فرهنگ‌سازی در چه زمینه‌هایی  به بانوان در جلوگیری از ایجاد دردها و مشکلات گفته شده کمک می‌کند؟

متاسفانه بسیاری از ارتباطات در جامعه ما سینه به سینه آموزش داده می‌شود و خانواده‌ها نیازی به آموزش در روابط بین فردی نمی‌بینند و به همین دلیل آسیب‌های روانی نسل به نسل ادامه می‌یابد، بسیاری از مسائل ریشه‌ایی در زنان جامعه ما به علت عدم احساس امنیت در ارتباطات درون خانواده‌ای، عدم حمایت مالی و عاطفی و نادیده شدن نقش زن در وظایف روزانه و روزمره‌گی زندگی است که به ویژه این مشکلات در طبقات اقتصادی اجتماعی پایین‌تر بیشتر دیده می‌شود، به نظر بنده برای فرهنگ سازی و آموزش بیشتر و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در دختران امروز که بانوان فردا هستند بهتر است در مدارس واحدهایی برای افزایش مهارت‌های زندگی گذاشته شود.

 

 

مصاحبه: زهرا عزتی

 

ارسال دیدگاه شما