• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
  • اِسَّبِت ١٨ شوال ١٤٤٥
  • Saturday 27 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 218504 | تاریخ مخابره: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ - 15:36
انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی استان همدان
نظارت دانشگاه علوم پزشکی همدان بر سلامت محصولات کشاورزی و باغی

انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه علوم پزشکی و سازمان جهاد کشاورزی استان همدان

دانشگاه علوم پزشکی همدان و سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در راستای تولید محصولات سلامت‌محور تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

محمدمهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشستی که به منظور انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای تقویت تولید محصولات سلامت‌محور با حضور معاون اقتصادی استانداری همدان و رئیس و معاونین سازمان جهاد کشاورزی برگزار شده بود، بر لزوم ورود همه دستگاه‌های مرتبط در حوزه سلامت در تحقق حوزه پیشگیری تأکید و اظهار کرد: مطالبه اکثریت جامعه در تقویت فضای درمان است در حالی که به تمرکز بر حوزه پیشگیری می‌توان چالش‌های درمان را نیز کاهش داد.

 

مجذوبی بیان کرد: طی سال‌های اخیر و با تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن جامعه، بیماری‌هایی مثل سرطان شیوع پیدا کرده و متأسفانه سن ابتلا نیز کاهش یافته است.

 

وی ادامه داد: مولفه‌هایی در این موضوع اثرگذار بوده که از آن جمله می‌توان به آب و غذای مردم اشاره کرد که با تأمین سلامت آب و غذا می‌توان بخش مهمی از پیشگیری از در بیماری‌های غیرواگیر را محقق کرد.

 

تمرکز دانشگاه علوم پزشکی بر پایش و ارزیابی سلامت آب و تولیدات کشاورزی

 

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت و تمرکز گسترده دانشگاه بر پایش و ارزیابی سلامت آب و تولیدات کشاورزی و محصولات غذایی در استان، عنوان کرد: در استان همدان، تنش آبی آغازگر مسئله پایش و ارزیابی آب و غذا شد؛ به این منظور تمام بنیه علمی و اجرایی دانشگاه در این خصوص به کار گرفته شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: بررسی فاکتورهای کیفیت آب در معاونت تحقیقات دانشگاه انجام شد و این همان رویکرد دانشگاه نسل چهارم است که باید پاسخگوی مسائل و دغدغه‌های جامعه باشد و اگر به همه دغدغه‌های جامعه پاسخ دهد می‌توان گفت دانشگاه به رسالت خود در حوزه اجتماعی شدن و رفع دغدغه‌های کشور عمل کرده است.

 

کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مکلف به پیگیری مهم‌ترین چالش‌های استان است

 

مجذوبی با بیان اینکه در خصوص غذا و محصولاتی که تولید می‌شود کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان را مکلف به پیگیری مهم‌ترین چالش‌های استان تا حصول نتیجه کردیم، عنوان کرد: اگر نظارت و پیگیری دقیقتری بر تولیدات مواد غذایی صورت گیرد، تولیدکننده‌ها دقت و تولید بر اساس اصول سلامت را مدنظر قرار می‌دهند و بهتر  است این کار را از مواد غذایی و محصولات استراتژیک باغی و زراعی آغاز کنیم.

 

وی تشریح کرد: شناسنامه‌دار کردن مزارع یکی از مهم‌ترین گام‌های تولید محصولات سلامت‌محور است؛ در این راستا نمونه‌گیری‌های مشترک و بررسی همزمان کارشناسان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد تا تولید محصولات سلامت‌محور از مزارع شناسنامه‌دار را شاهد باشیم.

 

معاون استاندار: سلامتی در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد

 

سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این نشست با بیان اینکه سلامتی در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد و اگر بتوانیم سلامت آب و غذای مردم را مدیریت کنیم، بخش مهمی از رسالت خود را به سرانجام رسانده‌ایم، اظهار کرد: نظارت بر سطح بازار در عرضه محصولات و مواد غذایی خانوار فارغ از محل ورود محصولات مهم است اما از آن مهم‌تر این است که فرهنگ‌سازی به سمتی پیش رود که مردم از خرید محصولاتی که سلامت‌محور نیستند اجتناب کنند.

 

حسینی با اشاره به اینکه سیب سلامت و نشان اصالت کالا برای شناسایی محصولات سلامت‌محور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، گفت: سلامت مردم بر هر منفعت دیگری در جامعه اولویت دارد که اگر مورد توجه نباشد باید هزینه‌های گزافی در حوزه درمان متحمل شویم.

 

این مقام مسئول بیان کرد: دقت و حساسیت علوم پزشکی بر تولید مواد غذایی از مراکز تحقیقاتی بیشتر است اما لازم است همکاری و همراهی سازمان‌ها با دانشگاه علوم پزشکی در تمرکز مراکز تحقیقاتی بر فرآیند تولیدات سلامت‌محور مدنظر قرار گیرد.

 

سلامت محصولات پیش از تولید باید مورد توجه واقع شود

 

وی با تأکید بر اینکه سلامت محصولات پیش از تولید باید مورد توجه واقع شود و به این روش می‌توانیم بازارسازی کنیم و بهره‌وری را در کشور افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: مراقبت مضاعف در روند تولید می‌تواند باعث رونق بازار شود و سیاست استان نیز در همین راستاست و تبیین همین اتفاقات پمپاژ امید برای جامعه است و استانداری نیز از این اتفاقات حمایت می‌کند‌.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی: امنیت غذایی پایدار رویکرد مؤثر در سلامت مردم که با هم‌افزایی محقق می‌شود

 

رضا بهراملو، رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای داشتن امنیت غذایی پایدار باید همه کنار هم بایستیم و راهکارهای طبیعت‌محور را عملیاتی کنیم، گفت: کارهایی که انجام می‌شود از اجرا تا تحقق دستورالعمل نظارتی باید با هم‌افزایی و نظارت بر اجرای فرآیندها دنبال شود.

 

بهراملو با بیان اینکه استانداردهای خاک زراعی، تحت محیط زنده تحت کنترل کامل است، عنوان کرد: چند محصول استراتژیک از جمله سیب‌زمینی در استان همدان داریم که نظارت بر سلامت این محصولات می‌تواند بخش مهمی از فرآیند تولید محصولات سلامت‌محور که در سفره خانوار مورد استفاده قرار می‌گیرد را محقق کند.

 

وی با اشاره به اینکه این سازمان اولین سازمانی است که از مرکز تحقیقات داخلی و در جوار فضای اجرایی برخوردار است، گفت: محل، خاک و زمان کاشت محصولات کشاورزی در کیفیت تولید اثرگذار است و به این علت فرآیند تولید محصولات هم در مرکز تحقیقات و هم در آزمایشگاههای همکار بررسی می‌شود.

 

معاون غذا و دارو: بررسی سموم و فلزات سنگین در هر گروه از محصولات باغی و زراعی

 

قدرت‌الله رستمی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این جلسه به نظارت، ارزیابی و پایش محصولات کشاورزی توسط کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه اشاره و بیان کرد: در هر گروه از محصولات باغی و زراعی منطبق با دستورالعمل‌های انطباق، بررسی سموم، آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین انجام می‌شود.

 

رستمی عنوان کرد: ۳۱ محصول از نظر سموم در سال ۱۴۰۲ در ارزیابی‌های حوزه بهداشت قرار گرفت که ۲۱ محصول از ابتدای سال در حوزه فلزات سنگین و ۱۵ محصول از نظر سنجش نیترات در دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

وی ادامه داد: پایش سموم محصولات سموم کشاورزی برنامه دائمی معاونت غذا و دارو است و درصدد آن هستیم مزارع کشاورزی را شناسنامه‌دار کنیم؛ در این صورت می‌دانیم مزارع محل تولید چه مواد غذایی بود و زیر نظر جهاد کشاورزی چه زمانی از سموم استفاده کند و بتوانیم در هر شرایط و زمانی پایش داشته باشیم.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه بیان کرد: ۹ کارخانه آرد در استان فعال هستند که تولید آرد استان را بر عهده دارند و سیاست غنی‌سازی آرد با اسیدفولیک و آهن که در سال ۱۴۰۱ آغاز شد امسال نیز بر اساس مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و در راستای تأمین سلامت مردم اجرایی می‌شود.

 

معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی: بررسی صد طرح تحقیقاتی به طور مستمر

 

رضا شکوهی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه صد طرح تحقیقاتی به طور مستمر و روتین در دانشگاه در حال بررسی است، گفت: جهاد کشاورزی به علت فعالیت در نظارت و تولید مواد غذایی ارتباط مستقیم با حوزه سلامت دارد.

 

شکوهی اظهار کرد: پایش سموم، آفت‌کش‌ها و نظارت بر تولید محصولات کشاورزی محور این جلسات است که در راستای تأمین سلامت مردم می‌تواند تداوم یابد.

 

در پایان این نشست پس از بررسی نتایج کارشناسان در حوزه تولید محصولات کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی همدان و سازمان جهاد کشاورزی منعقد شد.

ارسال دیدگاه شما