• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • اِثَّلاثا ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Tuesday 30 Apr 2024
گل گهر
بیمه کوثر بانک صنعت و معدن بانک ملت بانک تجارت سازمان تامین جتماعی
  • آخرین خبرها
شناسه خبر: 30545 | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۷/۲۴ - 12:24
 راه اندازی اقامتگاه بوم گردی نخل و نرگس کریت

راه اندازی اقامتگاه بوم گردی نخل و نرگس کریت

راه اندازی اولین اقامتگاههای بوم گردی استان در روستاهای تاریخی حلوان ؛ پیرحاجات ؛ اصفهک شهرستان طبس توسط میراث فرهنگی شهرستان طبس در حال انجام است . احیای بافت تاریخی و سنتی در این روستا های کهن باعث جذب گردشگر و منجر به اقامت همراه با آرامش در یک فضای کاملا تاریخی خواهد شد .

به گزارش آفتاب صبح و به نقل از دانشنامه طبس گلشن، راه اندازی اولین اقامتگاههای بوم گردی استان در روستاهای تاریخی حلوان  ؛ پیرحاجات  ؛ اصفهک شهرستان طبس توسط میراث فرهنگی شهرستان طبس در حال انجام است .  احیای بافت تاریخی و سنتی در این روستا های کهن باعث جذب گردشگر و  منجر به اقامت همراه با آرامش  در یک فضای کاملا تاریخی خواهد شد .

ضمن اینکه گردشگران  خارجی با توجه به سادگی و بی آلایش این اقامتگاه ها  و همچنین دور شدن از فضای پر هیاهوی شهر  مشتاقانه دنبال این گونه فضاها هستند تا جاییکه در برخی مناطق شناخته شده ؛ از قبل رزرو شده است  و  پیش بینی درآمد ناشی از آن  در چند سال آینده  ؛ از هتل های پر تجمل در این مناطق پیشی خواهد گرفت ؛ که  آن نیز نوید احیای روستا ها  و بازگشت زندگی در این مناطق می باشد .

01 02

 

گردشگری فرصت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک خانوادگی ایجاد می‌کند که بیشتر آن‌ها، روابط مستقیم و متقابل میزبان و مهمان را در خانه و املاک خانواده گردشگرپذیر در بردارند. این حضور و مشارکت از سوی خانواده، برای تجربه و رضایت گردشگر و همچنین برای توسعه پایدار مقصد و جامعه محلی، امری بسیار حیاتی است.  یکی از کسب و کارهای کوچک گردشگری که از سا ل ۱۹۹۴ میلادی به جهانیان معرفی شده و در چند سال گذشته در ایران به شدت در حال توسعه است، ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.
بر اساس اولین تعریف رسمی در سال ۲۰۰۲میلادی، اقامتگاه بومی یا اکولوژ امکانات اقامتگاهی گردشگری است که به معیارهای زیر پایبند است :

  • حفاظت از محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون؛
  • ایجاد کمترین اثر بر محیط طبیعی اطراف اقامتگاه در هنگام ساخت آن؛
  • استفاده از معماری و مصالح بومی و داشتن بافت فرهنگی و فیزیکی خاص با توجه و هم آهنگ با فرم، منظره و رنگ محیط؛
  • استفاده از سیستم‌های آب‌رسانی پایدار و کاهش مصرف آب؛
  • به کارگیری روش‌هایی برای بازیافت زباله‌های خشک و دفع دیگر انواع زباله بدون آسیب رسانی به محیط؛
  • استفاده از انرژی‌های پایدار به روش های سنتی و  به کار گیری انرژی‌های نو با استفاده از وسایل مدرن؛
  • کار گروهی همراه با به کارگیری جامعه محلی؛
  • ارائه کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی ویژه کارکنان، گردشگران و مالکان اقامتگاه ها درباره چگونگی حفاظت و برخورد با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون؛

05 08این اقامتگاه‌ها تنها جنبه اقامتی ندارند؛ بلکه در آن فعالیت‌های مختلفی مانند ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای و فعالیت‌های بوم‌گردی وجود دارد. برخی ارزش‌های هسته‌ای و مشترک اعضای این شبکه عبارت‌ است از:
·     انتخاب خانه‌ای بومی، مرمت و سکونت در آن؛
·     استفاده از معماری داخلی ساده محلی؛
·     پذیرایی با غذا و خوراک‌های بومی؛
·     مشارکت جوامع محلی در فعالیت‌ها؛
·     احترام و زنده نگه داشتن فرهنگ و آیین‌های سنتی منطقه؛
·     معرفی هنرها و صنایع خاص منطقه؛
·     معرفی موسیقی محلی ایرانی.
این شیوه مهمان‌پذیری، حفاظت منابع و توسعه و بهره‌برداری پایدار از جاذبه‌های طبیعی را در کنار ایجاد درآمد مکمل و مشارکت جامعه محلی در فعالیت‌های گردشگری ایجاد کرده و از مهاجرت جلوگیری می‌نماید. همچنین امکان سفر با هزینه‌ مناسب در محیطی آرام ضمن آشنایی با ارزش‌های بومی فراهم می‌نماید.

 

boomgardi 01

 
شایان ذکر است؛ روند رو به رشد بوم‌گردی در ایران و استقبال بی‌نظیر گردشگردان داخلی و خارجی از اقامتگاه‌های بومی، نشانگر این است که دست‌یافتن به اهداف افق 1404گردشگری، نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه در بخش گردشگری روستایی و عشایری است.
 
 

مجموعه اقامتگاه بوم گردی کریت در بافت قدیم روستای کریت واقع در 13 کیلومتری جاده طبس به سمت دیهوک و بیرجند یا کرمان و در کنار روستای زیبا و سربز کریت جدید قرار دارد.

  • امکانات اقامتی :
    11 اتاق سنتی
    6حمام
    سفره خانه سنتی با ظرفیت 120نفر

 

  • برخی از مشخصات این طرح:

*ساخت این بنا در محل کاروانسرای قدیم کریت و به همان سبک قدیم با تغییراتی اندک صورت گرفته است

*در ساخت این طرح از بهترین مصالح و معمارهای قدیم روستا استفاده شده

*جهت بالا بردن استحکام این بنا در تمامی سقف ها از شبکه های بسیار با کیفیت آلمانی که تحمل بار زیادی را دارا میباشد استفاده شده

 

korit-boomgardi06

korit-boomgardi03

 

korit tabas(6)

 

کریت

 
بوم گردی tags:
  •  
  •  

ارسال دیدگاه شما